Bark
Varumärke

Uppdrag:

Skapa ett varumärke inom friluft som engagerar målgruppen på ett innovativt sätt.

Lösning:

Jag skapade varumärket Bark. Den huvudsakliga idén med varumärket är att visa friluftsliv från ett annat perpektiv. I verkligheten är vandring långt ifrån alltid glatt traskande i vackert väder. Mer än ofta ger naturen en stor utmaning med tuffa förhållanden, men det är en del av vad vi verkligen älskar med friluftsliv.

Bark låter människorna i vandringslederna vara budbärare och förenar alla inspirerande och spännande vandringsberättelserna under ett och samma tak.

Varumärket är minst lika mycket en gemenskap för naturälskare som det är dess leverantör av utrustning.

Mood

Design

Bark är designat för syftet att berätta historier. Svart och vitt är  det traditionella när det kommer till berättande, vilket utformar hela grunden för varumärket. Det är dock inte svart på vitt som gäller utan vitt på svart.  Detta för att underbygga en känsla av mörker, utmaning och outforskat område.

De mesta av bildinnehållet i kommunikationen kommer från skrivande medlemmar. För att detta inte ska resultera i ett spretigt färgspråk sätter man helt enkelt ett svartvitt filter på allt innehåll som förenar användarna med varumärket.

Varumärkets produkter är utformade i klassisk stil och genomgående i svart för att gå väl ihop med kommunikationen.

Community

Grunden för Barks koncept bygger på människorna som delar med sig av sina äventyr. Detta sker på Barks hemsida och via en specialframtagen app. Gränssnittet gör det enkelt och inspirerande för medlemmarna att dokumentera sina vandringar. Berättelserna har tre beståndsdelar; bild, text och karta. I appen kan du fota och skriva direkt till sin story på communityt samtidigt som den spårar din väg och tar fram en karta med din vandrade sträcka.

Marknadsföring

Eftersom att medlemarna i communityt utgör den större delen av Bark är det naturligt att de även står för varumärkets kommunikation. Bitar ur berättelserna används för att skapa annonsering i passande medier (självklart med medgivande).

Film

Den här filmen är framtagen med material från vandringsbloggar och ska ge en komplett känsla för hela varumärket och konceptet. Musiken har jag komponerat själv för att hitta exakt rätt tonalitet.