An Elephant in the Room
Airbnb
Kampanj

Brief

Skapa en engagerande kampanj för Airbnb’s nyetablerade verksamhet i Afrika.

Insikt

Turismen i Afrika ökar då många vill uppleva Afrikas unika kulturer och natur. Här har Airbnb blivit ett bra alternativ till vanliga hotell i städerna då man kan få komma närmre lokalbefolkningen och djurlivet genom att bo hos deras värdar.

Samtidigt påverkas djurlivet i Afrika negativt av människans utbredning där turismen är en av flera grundorsaker. Elefanten som är ett av de mest ikoniska djuren är bland de hårt utsatta. Detta är något de allra flesta är medvetna om, men det pratas ändå inte om hur man som individ kan bidra till en förändring.

Airbnb’s motto är ”We believe in a world where everyone can belong”.  Så hur kan Airbnb vända situationen och erbjuda ett sätt för turisterna att hjälpa till?

Lösning

An Elephant in the Room är en kampanj integrerad i Airbnb’s uthyrningstjänst. Värdarna i Afrika kan välja att bli Elefantvärdar. Detta innebär att en del av deras vinst går till WWF och deras kamp att bevara djurlivet i Afrika mot att de får en högre listningsgrad på Airbnb och en tydlig indikation på att man bidrar som gäst.

Som gäst i ett Elefanthem möts man av en AR-elefant genom Airbnb-appen. Elefanten är allmänt pratglad och tipsar om Airbnb Experiences i närheten som är WWF-certifierade.

På det här sättet visar Airbnb att de har en omtanke om sin omgivning och skapar ännu starkare anledningar att välja dem före andra boendealternativ.

App-integration

Team

Edwin Thorbjörnsson – Copywriter

Daniel Berg – Copywriter

Carl Cerstrand – Art Director

Jessica Pope – Art Director